Om det här med balans

God morgon från Berlin!

Sitter just nu och väntar på att det här trötta lilla gänget ska vakna och vill äta frukost med mig innan vi ger oss ut för marknad. Söndagar i Berlin är marknadsdagar, då går alla på Flohmarkt och det ska förstås även vi göra!

En vecka kvar på semestern och jag har så himla många tankar inför denna höst. Jag är ju fortfarande i uppstart av mitt nya företag och det tar naturligtvis jättemycket tid. Och jag älskar att jobba och kan lätt begrava mig i jobb – för det är så himla kul och det är en speciell känsla när man är sin egen. Men i våras var det för mycket. Min kropp började säga ifrån. Aningen högt blodtryck och mycket mer migrän än jag brukar. Och bara en känsla av att kroppen inte mår så bra.

Photo-Work-Life-Balance-Sign_000018217096-Small

Nu efter flera veckors ledighet och tid med familjen och tid att landa, tid för eftertanke, komma ikapp och koppla av, så vill jag behålla lugnet och balansen även när hösten drar igång. Men frågan är: HUR? För jag vet att efter ungefär två dagar så kommer jag springa fort fort igen och kalendern fyllas på med hundratals möten och kraven på mig själv bli skyhöga.

Och det svåra är ju att jag tycker att jag har världens roligaste jobb, så jag jobbar gärna mycket och sent och så. Men jag vet, att för att jag ska må bra i längden så MÅSTE jag hitta balansen. Någon som känner igen sig? Hur gör man? Sitter ni på några supertips? Hur får jag in träning, avkoppling, tid att läsa en bok då och då, tid för promenader, natur och sinnesnärvaro?

Carrie_Yoga_shoot_003_8328572003

 

Bild lånad här.

 

När jag är egen företagare, har tre barn och ett väldigt aktivt liv? Någon som varit i min sits och lyckats vända detta? Berätta gärna hur ni gjort!

Nu dags för frulle här i Berlin!

Puss

9 reaktion på “Om det här med balans

  1. Emma

    Jag har varit där och jag löste det som så att jag varje dag bokade in 1 timma bara för mig själv, där jag antingen satte mig ner med en kaffe och slöläste tidning, satte mig i badet med lite avslappnande musik i öronen, la mig i soffan och tittade på favvo-serie osv, men huvudsaken var att jag bokat en dejt med mig själv 1 tim om dagen oavsett om så jorden gick under.

    Detta funkade för mig, testa och se. Hoppas det löser sig för dig,

    Svara
    1. frida Inläggsförfattare

      Vilken toppenidé!! Det ska jag verkligen testa. och då inte hamna i det att man typ slökollar Instagram och sånt, utan annan typ av avkoppling! Tack! Puss

      Svara
  2. Milla

    Så här när man har vuxna barn och inte har alls samma tider att passa som förr, så undrar man ju förstås hur man gjorde, då. Framförallt – de tråkiga orden som man inte vill höra när man har smått – men de åren är korta, och så mycket mer tid finns senare att lägga ned på jobb eller vad man nu vill. Nåt man inte vill höra förstås när man är mitt i allt, men jag tror att om man känner att det inte är ”bara nu” som gills för jobbandet så kan man också känna att det måste få ha sin begränsade, balanserade tid.. Jag lärde mig under en period mycket om dygnets balans: 8 + 8 + 8 = 24. Dvs 8 timmar sömn, 8 timmar jobb, 8 timmar fritid. Det dippar genast över på 8 timmars jobbandet, eftersom man oftast är på jobbet 9 timmar och så restid på det, om man jobbar heltid. Man kan fundera på var man vill knapa in på, för att ge till en annan 8:a — och sedan fundera på hur lång tid det man gör faktiskt tar. Dels i fritiden, där ju även alla hushållssysslor ingår (men det kan man ju vara två om) och så tiden med barnen… handen på hjärtat vill man klocka den och se hur lång tid den tar? Vill man knapa in på sömnen alltför mycket, med risk att hälsan försämras? Hur lång tid tar jobbsakerna, vad tar mest tid konta vad ger mest, vad leder det extra jobbandet till egentligen i harmoni/bekräftelse/inkomst?
    Jag tror att om man sätter sig ned och gör en lista med plus och minus, – och fösöker hitta kärnan i det man gör och det som ger mest så är det enklare att puffa bort det som ger minst — och kanske skippa det. För att få mer tid till det man behöver, vill göra och återhämtning. Det är inte enkelt, jag vet 😉 MEN det allra, allra viktigaste ÄR den egna hälsan. Högt blodtryck och sådant är inte att leka med i långa loppet, och jag som nu är i 50-årstaget ser konsekvensen hos många i min omgivning vad långvarigt stressjobbande leder till. Tyvärr… Lycka till i funderandet! kram Milla

    Svara
  3. Anette

    Ta hand om dig! Själv har jag sprungit in i väggen rejält och det har tagit mig 15 år att komma tillbaka. Gör inte så! Unnar inte min värsta ovän detta. Har fortfarande svårt att hantera stress och jobbar numera 75%. Alla dessa skräckhistorier har du hör förr så jag ska inte tjata. Mitt sätt att hålla balansen är att varje dag efter jobbet åka till mitt gym. Det är så mycket mer än ett gym! Det är till att börja med bara för tjejer, massagestolar, jetstream säng m.m. Det finns alltid något att träna, cykla, ro, styrketräna, danspass m.m m.m. Ibland känner jag inte för att träna så då bastar jag och dricker te i ljusterapirummet. En timme varje dag tillbringar jag på vårt tantdagis, inga funderingar på att packa tvättmaskinen eller skala potatis. Ser det som en överföringsfas från jobb till ledig.
    Nu har jag större barn än du så allt är lättare men när mina älskade terrorister var yngre låste jag alltid in mig i badrummet 20 min när maken kom hem från jobbet. 20 min i tystnad och utan krav mer behövde inte jag för att sänka pulsen men det var 20 mycket nödvändiga minuter.
    Tipset är alltså planera in daglig vila utan yttre stimuli! Kram och lycka till

    Svara
  4. Malin

    Jag tror tyvärr man måste inse att man inte kan göra 100 saker Samtidigt, även om känslan är att man vill så mkt. Även jobbet är otroligt roligt måste man ibland sätta av tid till att vila och ta hand om sig själv. Barnen blir lidande, jobbet och du själv om du fokuserar på allt Samtifigt. Ta en timme då och då och unna dig att bara ta hand om dig själv. Även hur mkt det blåser utanför så måste man stanna upp, för man kan aldrig fixa blåsten om det blåser inombords. Tack för en underbar blogg, kram

    Svara
  5. jennybenny

    Jag börjar också komma in i en slags obalans & har svårt att separera jobb & vet inte hur jag ska fördela tid utan att stressa ihjäl mig. Kommer följa kommentarerna här & hoppas på bra tips!
    Kram till dig!

    Svara
  6. Eva i München

    Du är jätteduktig på att inreda och fixa hemma men kanske dra ner på kraven här? Låta det vara samma kuddar i soffan ett halvår? Om inte just denna syssla är avslappnande för dig förstås. Och kanske bara vara hemma med familjen en helg utan utflykter och evenemang? Jag inredde jättemycket när jag var föräldrar-ledig men nu är jag ’färdig’ för ett tag och lägger istället energi på jobb och familje-häng. Jag har också börjat blocka varannan helg för att få utrymme till spontanitet, att undvika att vara uppbokad varje helg till mar 2016 typ. Bara känslan av att ha en obokad helg framför sig ger energi. Och så det gamla vanliga tipset att träna, men det vet du ju redan. Lycka till!

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *